در پست های قبلی در مورد آینده ویدئوکنفرانس و مقایسه راه کارهای نرم افزاری و سخت افزاری اشاره به Skype For Business محصول شرکت مایکروسافت کردم ولی در این پست می خواهم آنرا به عنوان یک راه کار نرم افزاری برتر بیشتر معرفی کنم.
نباید Skype For Business را تنها به عنوان یک شبکه ویدئوکنفرانس دید. Skype For Business یک راه حل جامع ارتباطی یا Unified Communication (UC) می باشد که تمامی امکانات و روش های ارتباطی را در زیر چتر خود گرفته و کنترل می نماید.
تمامی امکانات مورد نیاز برای همکاری در این سیستم پیش بینی و پیاده سازی شده است. این امکانات عبارتند از:
- مشاهده وضعیت مخاطب
- چت نوشتاری
- تماس تلفنی
- تماس تصویری
- رای گیری
- به اشتراک گذاری صفحه دسکتاپ
- به اشتراک گذاری یک برنامه
- وایت برد اشتراکی ( در حالت On-Premise )
- ارسال فایل
- ارتباط با خطوط تلفن ( از طریق Gateway )
- ضبط جلسات
- پخش زنده جلسه به صورت یک طرفه ( در حالت Cloud )
- سانترال تلفنی مجازی ( در حالت Cloud )
کلیه این امکانات بر روی همه وسایل مثل رایانه، تبلت و موبایل قابل دسترس است.
پیاده سازی در حالت Cloud این امکان را به خریداران می دهد که دقیقا طبق نیاز روز خود خدمات را اجاره و با تغییر نیازها سرویس ها را افزایش یا کاهش دهند. در این حالت هزینه خرید و نگهداری و به روز رسانی به عهده خریدار نخواهد بود. سرویس های دیگری نظیر Exchange و SharePoint نیز در حالت Cloud ارایه می گردد و خریداران را از راه اندازی سرویس های جداگانه بی نیاز می سازد
ابزارها و مستندات زیادی در اختیار نمایندگان مایکروسافت هست که می توانند با استفاده از آنها سیستم را دقیقا مطابق با نیاز مشتری طراحی و پیاده سازی کنند.
در عین حالی که من شخصا طرفدار کیفیت و پایداری راه حل های سخت افزاری هستم، ولی برای تعداد بالای کاربران، راه حل نرم افزاری را عملی و منطقی تر می دانم و حتی به خریداران نیز توصیه می کنم که ابتدا به Skype For Business فکر کنند.
متاسفانه در کشور ما غالبا این نرم افزار با لایسنس غیر رسمی پیاده سازی می شود بنابراین آشفتگی در برآورد هزینه ، پیاده سازی و پشتیبانی وجود دارد. خریداران ناگزیر از اتکا به اعتبار فروشنده هستند. به دلیل تحریم ها نمیتوانیم از مزایای پیاده سازی Cloud بهره ببریم و ناگزیر از راه اندازی سرور داخل مجموعه در حالت On-Premise هستیم